یوگا و رشته های آن

یوگا به چهار رشته اصلی تقسیم می­ شود که عبارتند از:


باکتی یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق تجربه ی عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات عالم.


کارما یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کار و خدمت بدون چشم ­داشت.


گیانا یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق کسب دانش و آگاهی.


آشتانگا یوگا:

رسیدن به حقیقت و وصل شدن از طریق به کنترل درآوردن و پرورش جسم و فکر و در نهایت متحد و هماهنگ کردن آن دو. این رشته از یوگا خود به دو شعبه تقسیم می­ شود: هاتها یوگا و راجا یوگا


هاتها یوگا:

در این رشته از یوگا تمرین هایی وجود دارد که انجام دادن مرتب آن­ها تاثیرات زیر را دربردارد:

الف) بدن از سموم و ناخالصی­ ها پاک می­شود.

ب) در این طریق روش­ هایی وجود دارد که سبب تقویت دستگاه تنفس، گردش خون، گوارش و سیستم عصبی می­ شود و شخص با انجام دادن آن­ها بر مقاوت طبیعی خود افزوده و سلامتی را در حیطه جسم و ذهن تجربه خواهد کرد.

ج) شخص را قادر می­ سازد بر واکنش­ های غیرارادی ( Impulse ) خود کنترل و تسلط داشته باشد.


راجا یوگا
:

در این رشته راه­ هایی وجود دارد که شخص با انجام دادن آن­ها به کنترل و انضباط ذهن دست می­ یابد. با انجام دادن تمرین­ های این بخش از یوگا، مهارت­ های ذهنی افزایش پیدا می­ کند و میزان دقت، تمرکز، اراده، حافظه و سایر توانایی­ های ذهنی فرد تقویت می ­شود. در راجا یوگا مراحلی وجود دارد که شخص با پیمودن آن­ها، ذهن بی­ قرار خود را در آرامش و صلح درونی مستقر می­ کند. این مراحل عبارتند از:

1. Pratyahara ؛ کناره گیری حواس از محرکات

2. Dharana ؛ تمرکزفکر

3.  Dhyana؛ مراقبه

4. Samadhi ؛ یکی شدن

یوگایی که اکنون در بیشتر کشورهای جهان به آن عمل می ­شود و به عنوان کلیدی برای رسیدن به سلامت جسم و آرامش روان آن را به کار می ­برند، هاتها یوگا و بخشی از راجا یوگاست. زیرا با توجه به زندگی شتاب­ زده صنعتی و ماشینی که کم و بیش هر شهروندی با آن در تماس است و احتیاج انسان به تندرستی و آرامش فکری، تمرین­ های بدنی، تنفسی و ذهنی که در این قسمت از یوگا وجود دارد، جوابگوی نیازهای او است.

در مورد این بخش از یوگا، سال هاست که متخصصان ورزش و تربیت بدنی، پزشکان، روان پزشکان و سایر پژوهشگران مراکز تحقیق علوم انسانی و دانشگاه ­های بزرگ جهان، بررسی و تحقیق می کنند. نتایج علمی و کاربردی این تحقیقات هم اکنون در درمانگاه­ های سلامتی جسم و ذهن، در دانشگاه­ ها به عنوان واحد درسی، مراکز ورزشی، آسایشگاه­ های معلولین و معتادان و ... به عنوان شیوه­ های افزایش مهارت­ های جسمی و ذهنی به کار برده می­ شود.

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: رشته یوگا ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 10 / 12 / 1393برچسب:یوگا,رشته یوگا,یوگا هلال احمر, | 23:7 | نويسنده : کیا |

اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از مربی ارجمند خانم قربانیان درخشش مقتدرانه شاگردان شما ( زینب شیرازی کسب مقام اول ، زهرا ایمانی کسب مقام اول ، فاطمه حبیبی کسب مقام اول و زینب تاجیک کسب مقام اول مسابقات هنرهای فردی استانی کرج )در رشته نینجا رنجر را به شما و همه ورزش‌دوستان تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال عزت و سربلندی هر چه بیشتر را برای همگان مسالت دارم.

 

مهدی نکوهشی

مدیر مجموعه فرهنگی هنری ورزشی هلالاحمر شهریار


برچسب‌ها:

?